.

Feedek
Megosztás
HTML

Osho: Meditáció másképp: A futás

A cikket lejegyezte és szerkesztette: Galactus

Mozgás közben sokkal könnyebb és természetesebb dolog ébernek maradni. Amikor csendben üldögélsz, persze, hogy elalszol. Amikor fekszel az ágyadon, nehéz ébren maradni, mert ebben a testhelyzetben aludni szoktál. De amikor mozogsz, nyilván nem alhatsz; ilyenkor még éberebb vagy. Az egyetlen gond az, hogy a mozgás gépiessé válhat.

Test, elme és lélek váljon benned eggyé. Keress olyan tevékenységeket, ahol létrejöhet e három egysége.

Ez gyakran megtörténik a futókkal. Te talán el sem tudod képzelni a futást mint meditációt, de a futók olykor meditációként élik meg a futásukat. És aztán meglepődnek, mert nem erre számítottak. Ki gondolná, hogy egy futó egyszer csak Istent tapasztalja meg? Pedig ez így van. És manapság a futás egyre inkább egy újfajta meditációvá kezd válni. Futás közben megtörténhet a csoda.

Ha valaha is futottál, ha élvezted a futást kora reggel, mikor a levegő friss és üde, és az egész világ éledezik, álmából ébred, akkor ismered ezt az érzést, tudod miről beszélek. Futsz, a mozdulataid összehangoltak, a friss levegő átjárja a tüdődet, szemed elé tárul az éj sötétjéből újjászülető világ. Körülötted minden zsibong, énekel, tele vagy élettel... aztán jön egy pillanat, amikor a futó eltűnik, s már csak a futás van ott. Test, elme és lélek együtt kezd működni - egy belső orgazmus által hirtelen eggyé válsz a Mindenséggel.

A futók olykor véletlenül a negyedik, a turiya élményét is átélik, csak ennek nincsenek a tudatában. Azt gondolják, hogy azért élvezték a pillanatot, azért volt ez egy kivételes nap, azért érezte jól magát a test, azért szépült meg a világ, mert egy jót futottak: és ez csak egy múló hangulat volt. Nem igazán tulajdonítanak neki jelentőséget - de ha mégis, az én tapasztalatom szerint egy futó könnyebben jut meditatív állapotba, mint bárki más.

A kocogás nagy segítség lehet, az úszás is nagy segítség lehet. Ezeket a dolgokat mind meditációvá kell átlényegíteni.

Felejtsd el a meditációról kerengő meséket - azt, hogy meditálni annyi, mint ülni egy fa alatt lótuszülésben. Ez csak az egyik út, ami talán csak kevesek számára járható - a többségnek más kell.

Egy kisgyerek mindezt kínszenvedésként éli át. Egy fiatalnak, aki még csupa élet és vibrál az energiától, ez elfojtás, nem pedig meditáció.

Menj futni reggelente. Először csak fél mérföldet fuss, aztán egyet, s végül legalább hármat. Az egész testeddel fuss lazán; ne úgy, mintha kényszerzubbony lenne rajtad. Fuss úgy, mint a kisgyerek, aki egész testét, kezét és lábát szabadon mozgatja, mikor fut. Lélegezz mélyen, a hasból. Aztán telepedj egy fa alá, fújd ki magad, izzadj, és hagyd, hogy a hűvös szellő cirógasson. Érezd a nyugalmat. Ez nagyon hatásos.

Vagy néha csak állj mezítláb a talajon, és érezd a föld hűvösségét, lágyságát, melegét. Bármit bocsát is ki magából a föld abban a pillanatban, te csak érezd, és hagyd, hogy végigáramoljon rajtad. Hagyd, hogy energiád beivódjon a földbe. Legyen kapcsolat közted és a föld között.

Ha kapcsolatban vagy a földdel, akkor az élettel vagy kapcsolatban. Ha kapcsolatban vagy a földdel, akkor a testeddel vagy kapcsolatban. Ha kapcsolatban vagy a földdel, akkor nagyon érzékennyé és koncentrálttá válsz - és ez az, amire szükség van.

Ne légy profi futó; maradj meg amatőrnek, hogy az éberséged is megmaradjon. Ha úgy érzed, hogy futásod gépiessé vált, hagyd abba. Akkor inkább ússz. Ha ez is gépiessé válik, akkor próbálkozz a tánccal.

Ne feledd, hogy a mozgás csak egy helyzet, ami éberséget teremt. Amíg éberré tesz, addig jó - ha már inkább eltompít, akkor haszontalan. Keress egy másik mozgásformát, amely ismét éberré tesz. Sose várd meg, amíg a tevékenység automatikussá válik.

Forrás:OSHO:Meditáció

Szellemi valóság- belső utazás

A meditáció élettani hatásai

A meditáció szó latin elnevezés, melynek jelentése gondolkodás, elmélyedés, gyökerei vallási eredetűek. A hívők célja, hogy a meditáció segítségével kapcsolatot teremtsenek Istennel. A vallási meditáció ma is minden kultúrában jelen van.

Legismertebb ezek közül a zen-buddhizmus és a hinduizmus (jóga, transzcendens meditáció). Az utóbbi évtizedekben azonban a meditáció a valláson kívüli területeken is egyre nagyobb jelentőségre tett szert. Nem véletlenül, hiszen a meditáció során olyan különleges lelkiállapotba kerülhetünk, amelynek segítségével leküzdhetjük bizonyos nehézségeinket, félelmeinket.

A meditációt ma már a pszichoterápiában is alkalmazzák. Mi történik velünk meditáció során? Amikor meditálunk csökken a szervezetünk oxigén felhasználása, lelassul az anyagcserénk, nyugodtabb lesz a légzésünk és kisebb a szív megterhelése, vagyis egész életritmusunk lelassul. Kiegyensúlyozottabbnak érezzük magunkat, csökken a stressz ránk nehezedő hatása, erősebbek, vidámabbak leszünk.  Több tudományos vizsgálat igazolta, hogy a meditáció, mint ellazítási technika, igen hatékony gyógyító módszer. Kimutatták, hogy csökkenti a vérnyomást, enyhíti a szívtáji szorító fájdalmakat, az allergiás tüneteket, az asztmás rohamokat, valamint csillapítja a fejfájást. Gyógyítólag hat egyes testi betegségekre is, mivel hatással van a szervezetben lejátszódó folyamatokra.

Akik meditálnak, ritkábban járnak orvoshoz, kevesebb időt töltenek kórházban. Ritkábban tapasztalható náluk szorongás, depresszió és jobb az emlékezőképességük. A meditáció kedvezően hat az állóképességre, a kedélyállapotra és bizonyos esetekben még a környezettel való kapcsolattartást is elősegíti. Azokat a betegségeket, amelyek részben, vagy teljes egészében pszichikai tényezőkre vezethetők vissza, pozitívan befolyásolja a meditáció.

Egy-egy meditáció után frissnek és erősnek érezzük magunkat. Jobban tudunk aludni, kevésbé kerülünk a stressz hatása alá. Megnyugszunk és könnyebben tudunk koncentrálni a nehéz feladatokra. A tudat (az egó) lecsendesítése A meditációt talán csak elkezdeni nehéz, de ahogy megérzzük jótékony hatását, már abba sem tudjuk hagyni. Ezért kezdetben célszerű úgy meditálni, ahogy Önnek a legmegfelelőbb. Olyan módszert kell választani, amely a leginkább kedvére való. Az első lépés mindig a stressz kellemetlen hatásainak legyűrése. Ha tovább folytatja a rendszeres meditálást, akkor a tudatosság egy olyan magasabb szintjére ér, ahonnan – ha letekint saját életére -, képes lesz annak minden területét pontosan, és higgadtan átlátni… de nem csak átlátni, hanem irányítani is, és ez nagyon fontos dolog! Életünk ugyanis csak az után válhat igazán örömtelivé, ha megoldjuk azokat a belső konfliktusokat, amelyek akár a túlzó vágyakból, akár önzésből, önbizalomhiányból eredhetnek. Egészségére!


/forrás:eletmodkozpont.sorskalauz.hu/

A meditáció erősíti az agyat

Már korábban is ismert volt az a tény, hogy a meditáció képes maradandó változásokat okozni az agyban, most azonban egy tanulmány ki is mutatta, hogy az agy fontos részei ténylegesen megerősödnek a meditatív gyakorlatok végzése során.
A vizsgálatban olyan 20 hétköznapi ember vett részt, akik rendszeresen végeznek meditációs gyakorlatokat. A Harvard Egyetem orvosi karának bostoni oktató intézetében készített MRI felvételek elemzése kimutatta, hogy az agy érzékelési, hallási és látási, valamint a belső észleléshez (pl. szívritmus, légzés) kapcsolódó területein vastagodás következett be. A tanulmány továbbá rávilágított arra is, hogy a rendszeres meditáció lassíthatja a frontális kéreg idősödéssel összefüggő elvékonyodását.
A kutatást felügyelő szakemberek számára az volt a legmeglepőbb, hogy egy meditációs gyakorlat képes megváltoztatni az agy szürkeállományát, pedig a kísérletben résztvevő alanyok hétköznapi emberek, akik naponta átlagosan csak 40 percet töltenek meditációval.
A meditáció során megváltozott agyterületek többsége a jobb féltekén található, ami a figyelem fenntartásában kulcsfontosságú, a figyelem, koncentráció pedig a meditáció alapfeltétele. A kutatók feltételezése szerint a jóga és a meditáció más formái is hasonló hatással lehetnek az agy szerkezetére.